top of page
Szukaj

📚 Fobia szkolna – nerwica szkolna - czym jest, objawy, przyczyny

Zaktualizowano: 19 paź


1. Czym jest fobia szkolna?

Fobia szkolna określana czasem jako skolionofobia to intensywny, paraliżujący lęk lub niechęć wobec uczęszczania do szkoły. Choć nie stanowi osobnej jednostki diagnostycznej w klasyfikacji DSM-5, jest objawem wielu zaburzeń lękowych: lęku uogólnionego, społecznego, separacyjnego, fobii specyficznych. Dzieci zmagające się z fobią szkolną nie odmawiają nauki z lenistwa – ich zachowania mają głębokie podłoże psychiczne, emocjonalne i środowiskowe.



2. Skala i występowanie zjawiska

Fobia szkolna dotyczy od 1% do 5% dzieci w wieku szkolnym, a w niektórych grupach klinicznych – nawet do 15%. 



3. Objawy i skutki fobii szkolnej

Psychiczne i emocjonalne:

  • silny lęk przed szkołą,

  • napady płaczu, złości,

  • poczucie nieadekwatności,

  • obawa przed separacją lub oceną,

  • niska samoocena.

Somatyczne:

  • bóle brzucha, nudności, wymioty,

  • zawroty głowy, kołatanie serca,

  • objawy ustępujące po powrocie do domu.

Zachowania unikanikające: 

  • opóźnianie wyjścia z domu,

  • symulowanie choroby,

  • utrata motywacji do nauki,

  • ucieczka od rozmów o szkole (school refusal behavior).

Konsekwencje długofalowe:

  • pogorszenie wyników w nauce,

  • izolacja społeczna,

  • konflikty rodzinne,

  • zwiększone ryzyko depresji, myśli samobójczych, używek.


4. Przyczyny i czynniki ryzyka

Indywidualne:

  • lęk separacyjny i społeczny,

  • neuroatypowość (ADHD, ASD),

  • trudności emocjonalne, depresja,

  • genetyczna podatność na zaburzenia lękowe.

Rodzinne:

  • nadopiekuńczość,

  • lęki rodziców,

  • konflikty, rozwody, choroby bliskich,

  • nieprzewidywalne środowisko domowe.

Szkolne i środowiskowe:

  • bullying (w tym cyberprzemoc),

  • presja ocen, egzaminy,

  • konflikty z nauczycielami,

  • zmiana szkoły,

  • brak wsparcia psychologicznego.

Cyfrowe : 

  • uzależnienie od Internetu i mediów społecznościowych (TikTok, Instagram),

  • porównywanie się do nierealistycznych wizerunków,

  • ucieczka w gry i treści online,

  • pogłębienie izolacji i unikanie kontaktów społecznych.


5. Cyberprzemoc a fobia szkolna

Cyberprzemoc to kluczowy czynnik pogłębiający fobię szkolną. Jej cechy – anonimowość, całodobowy charakter i publiczny zasięg – powodują poczucie bezradności, wstydu i lęku.

Badania z Hiszpanii wykazują, że dzieci z fobią szkolną częściej są ofiarami lub świadkami cyberprzemocy, co jeszcze bardziej nasila unikanie szkoły. Cyberprzemoc prowadzi do:

  • lęku społecznego,

  • depresji,

  • niskiej samooceny,

  • myśli samobójczych.

Dlatego ogromne znaczenie ma edukacja cyfrowa: programy budujące odporność psychiczną, uczące bezpiecznego korzystania z sieci oraz zapobiegania przemocy online są dziś coraz bardziej zalecane.


6. Wczesna interwencja – klucz do sukcesu

Im dłużej dziecko unika szkoły, tym trudniej przerwać mechanizmy izolacji. Wczesne rozpoznanie i interwencja mogą:

  • zapobiec przewlekłej absencji,

  • ograniczyć ryzyko depresji, zachowań ryzykownych,

  • wesprzeć rozwój społeczny i edukacyjny.


7. Pandemia COVID‑19 – nowe wyzwania

Zdalne nauczanie podczas pandemii nasiliło wiele czynników sprzyjających fobii szkolnej:

  • utrata rutyny szkolnej,

  • osłabienie kompetencji społecznych,

  • lęk przed powrotem do szkoły,

  • przyzwyczajenie do izolacji.

Po pandemii zaobserwowano wzrost problemów z ponowną adaptacją do nauki stacjonarnej.


8. Kontekst Społeczno-Kulturowy 

  • stygmatyzacja zaburzeń psychicznych,

  • niewystarczające wsparcie instytucjonalne,

  • brak wiedzy wśród nauczycieli i rodziców.


Fobia szkolna to realny, złożony i coraz częstszy problem wśród dzieci i młodzieży. Wymaga współpracy rodziców, nauczycieli, psychologów i całego systemu edukacyjnego. Wczesna diagnoza, wsparcie emocjonalne i przeciwdziałanie cyberprzemocy mogą znacząco poprawić jakość życia młodych osób zmagających się z lękiem szkolnym.

Nie ignorujmy milczących sygnałów – za niechęcią do szkoły może kryć się krzyk o pomoc


📚 Źródła

Latent Class Analysis... relation with cyberbullying (Hiszpania) pmc.ncbi.nlm.nih.gov+5pubmed.ncbi.nlm.nih.gov+5frontiersin.org+5

School bullying–internet addiction–anxiety mediation (China?) pmc.ncbi.nlm.nih.gov

Cyberbullying & social anxiety (Hiszpania)

Cyberbullying Indonesian study: anxiety & avoidance reddit.com+3rsisinternational.org+3reddit.com+3

Meta-analysis & prevalence cyberbullying

School refusal epidemiology, criteria en.wikipedia.org+1pubmed.ncbi.nlm.nih.gov+1

Pandemic link & internet anxiety

Legal frameworks & truancy en.wikipedia.org


 
 
bottom of page